Francesco
Tonucci, també conegut pel pseudònim “Frato”, és un pensador,
psicopedagog i dibuixant italià. És autor de molts llibres sobre el
paper dels nens en l'ecosistema urbà i d'articles en revistes
italianes i estrangeres.
Va
realitzar estudis de pedagogia a la Universitat Catòlica del Sagrat
Cor de Milà. Amb 28 anys va rebre una distinció en aquest camp i va
començar a criticar la realitat de l'escola a través del nom de
“Frato”.
Va
treballar com a mestre i, el 1996, es va convertir en investigador a
l'Institut Psicològic del Consell Nacional d'Investigació, del qual
més tard va presidir el Departament de Psicopedagogia, que
porta endavant el programa d'educació ambiental. L'objectiu d'aquest
programa
és crear una base de dades "per i pels nens". Les seves
investigacions se centren en el desenvolupament cognitiu dels nens,
el seu pensament, el seu comportament i la relació entre la cognició
dels nens i la metodologia educacional. El 1991 va dur a terme al seu
poble natal el projecte de Ciutat dels Nens, consistia a fer una
ciutat que
el punt de referència siguin els nens. El projecte va tenir molt
èxit i es va estendre a diferents punts del món.
Ja
en 1991 va ser nomenat president del "Comitè Italià de
Televisió i Menors", comitè que pretén la protecció dels
infants. També és col·laborador de la Ciutat de la Ciència de
Nàpols per a "El taller dels petits" i col·laborador
científic del projecte "El museu dels nens", de Roma. Va
ser nomenat professor honoris
causa
de la Facultat de Ciències de l'Educació de la Pontifícia
Universitat Catòlica de Lima (Perú).
Les
seves obres són:
- 1978 – Por una Escuela Alternativa, Barcelona – Gux
- 1981 - Viaje Alrededor de “El Mundo”, Barcelona – Laia
- 1988 - La Escuela como Investigación, Buenos Aires – Miño
- 1988 - A los tres Años se Investiga, Barcelona
- 1988 - Niño se nace, Buenos Aires - REI Argentina
- 1989 - El Primer año de nuestro niño, Buenos Aires - Miño y Dávila
- 1990 - Los Materiales, Barcelona
- 1990 - Con Ojos de Niño, Buenos aires - Barcanova Educación
- 1990 - Como ser niño, Buenos Aires
- 1991 – La Ciudad de los Niños, Barcelona
- 1992 - Las Olimpiadas ´92 con ojos de niño, Buenos Aires
- 1995 - ¡Si no os hacéis como yo! Madrid, PPC
- 1996 - Con Ojos de Maestro, Buenos Aires, Troquel
- 1999 - ¿Enseñar o aprender? Caracas, Laboratorio Educativo
- 2005 - Cuando los Niños dicen Basta!!
1. Que
los padres jueguen con los niños es perfecto si realmente los padres
quieren jugar, és
a dir, jugar amb els nens
en aquest moment és aprofitar per estar amb ells i gaudir tant com
ells jugant sense privar-los de res. I no ha de ser una obligació
pels pares ha de sortir des de dins.
2.
Tenemos
que hacer que nuestros niños tengan algo que contar, és
a dir, hem de deixar al nen que jugui lliurement sense cap
privacitat, i així viuran situacions les quals podran comptar i
explicar als seus companys com vulguin. Aqui actua la imaginació.
3. El
verbo jugar sólo se puede conjugar con el verbo dejar, és
a dir, jugar a de ser una situació en la cual pots fer el que
vulguis sense que ningú t'hagi de di res, ni com ho has de fer. Has
de ser lliure i escollir per tu sol com has de jugar i com
reaccionar.
Alguna de les seves vinyetes són:
No hay comentarios:
Publicar un comentario